STANDPUNT: WINKELIERS STIMULEREN

De gemeente Zaltbommel geeft jaarlijks tientallen miljoenen euro’s uit aan subsidies, groenbeheer, wegonderhoud, uitkeringen, salarissen. Door een eenvoudige maatregel van de gemeente kan dat een veel grotere impuls worden voor de Bommelerwaard. De gemeenteraadsfracties van PvdA, GroenLinks en Van der Schans (na de verkiezing van 21 maart a.s. één fractie PvdA/GroenLinks) zijn enthousiast over een idee dat ook wordt uitgevoerd in andere plaatsen: het tijdelijk lokaal labelen van geld.

Nico van Wijk:

Nico van Wijk (foto: Frank van Engelen)“We herkennen het allemaal wel, je wil iets kopen en denkt: ‘dat ga ik bij de plaatselijke middenstand doen, dan hebben we er hier allemaal wat aan’. Maar soms stel je dat uit, en als puntje bij paaltje komt, bestel je het toch op internet. Eigenlijk is dat zonde, want als iedereen zijn geld meer lokaal zou besteden, zou dat voor de middenstand en dus ook voor de banen en de levendigheid in de dorpen en Zaltbommel een enorme impuls betekenen.”

Het is een algemene trend: door internetaankopen verdwijnt het geld dat we uitgeven steeds sneller uit de lokale economie. De aankopen via internet wordt voor 90% bij nationale en internationale bedrijven gedaan, dus niet bij de lokale middenstand. Het internet wordt de komende jaren nog veel belangrijker: meer dan een kwart van alle aankopen gaan via het internet in 2022.

Frits van der Schans:

Frits van der Schans (foto: Frank van Engelen)“Door deze ontwikkelingen verdwijnt het geld dat gemeente Zaltbommel uitgeeft steeds sneller buiten onze gemeente en dat gaat ten koste van winkels en bedrijven in onze gemeente. Maar er is een nieuwe techniek die de gemeente heel eenvoudig kan toepassen. Om de bedrijvigheid in onze gemeente te stimuleren kan gemeente Zaltbommel het geld dat zij uitgeeft lokaal labelen.”

Door op een normale euro tijdelijk een ‘digitaal stickertje’ te plakken wordt het een lokale euro. Die lokale euro kan daardoor tijdelijk alleen in de eigen regio worden uit-geven. Na een of enkele maanden gaat het ‘digitale stickertje’ er automatisch af. De lokale euro is dan weer een normale euro en kan overal worden uit-gegeven. Met het ‘digitale stickertje’ wordt een normale euro tijdelijk een lokale euro. Een simpel voorbeeld: stel een inwoner besteedt € 20,- bij een lokale winkel. De winkel besteedt dit bedrag op zijn beurt bij een ondernemer in de buurt. Die ondernemer betaalt er zijn medewerker mee en zijn medewerker besteedt het geld weer in een lokale supermarkt. Die winkel koopt bij een lokale boer zijn groente en fruit. In totaal hebben dan 5 mensen € 20,- verdiend en uitgegeven. De € 20,- van het begin is voor de regio zodoende € 100,- waard geworden. Als de eerste klant direct zijn € 20,- besteedt bij bijv. Amazon.com, dan zijn er geen lokale verdiensten.

Is tijdelijk lokaal geld niet heel veel gedoe?

Dat valt enorm mee want de administratie blijft hetzelfde. De enige verandering is dat organisaties, bedrijven en personen die met lokaal geld werken, naast hun normale bankrekening een aparte ‘lokaal-geld-rekening’ krijgen. Het betalen gaat net zoals dat nu gaat met digitaal geld. Voor deze lokaal-geld-rekening is een betaal-app gemaakt, zodat je ook met je telefoon kunt betalen. Je opent de app, scant de QR-code en de transactie is gedaan. Geen gedoe met kastjes of pinapparaten, alleen je telefoon is al genoeg. Van de miljoenen euro’s die gemeente Zaltbommel jaarlijks uitgeeft, zou zij gemakkelijk 1 miljoen euro tijdelijk lokaal kunnen labelen. Dat geeft een impuls van de lokale economie (organisaties, bedrijven en inwoners) van zeker enkele miljoenen euro.

Hellen Sluiter:

Hellen Sluiter (foto: Frank van Engelen)“Het lokaal labelen van geld is niet voorbehouden aan de overheid. Dus iedereen kan het geld dat hij / zij uitgeeft tijdelijk lokaal labelen. Als inwoners of lokale bedrijven aanvullend op hetgeen de gemeente zou kunnen doen, ook een deel van hun uitgaven lokaal labelen, versterkt dat de lokale economie nog veel meer. Dit is niet alleen van invloed op de lokale middenstand, maar uiteindelijk ook op de belastinginkomsten van de gemeente en daarmee op de mogelijkheden voor de gemeente om te investeren in voorzieningen.”

Een goed draaiende lokale economie is belangrijk voor de gehele gemeenschap. Ervaringen met lokaal geld in het buitenland (o.a. Bristol en Sardinië) en in Rotterdam zijn veelbelovend. De Zaltbommelse gemeenteraadfracties PvdA, GroenLinks en Van der Schans zijn enthousiast over deze mogelijkheid van het tijdelijk lokaal labelen van geld. Samen met andere organisaties, bedrijven en inwoners willen zij hiermee het aloude “koop lokale waar” op eigentijdse wijze invullen.